Vi har alla sett den klassiska scenen under Julafton där Janne Långben sätter sig för att äta frukost med Kalle Anka och Musse Pigg i husvagnen som rullar efter bilen. Bilen i fråga som får Musse Pigg att utbrista - vem är det som kör egentligen? - och där Långben, efter viss betänketid, inser att det är hans uppgift att säkert ratta fram ekipaget längs den smala bergvägen. Hade det varit i nutid - eller åtminstone inom en väldigt snar framtid - så hade Långben kunnat luta sig tillbaka, tagit ett bett av sin croissant och sköljt ner denna med lite kaffe. Där hade bilen i fråga kunnat styra sig själv.
Den autonoma bilen är nämligen så sakteliga på gång att ta sig in på marknaden och det skulle - naturligtvis - innebära en stor förändring. Det är bara att tänka efter hur en förarlös bil - som styrs via ett avancerat datasystem där sensorer känner av andra bilar och där tekniken LIDAR - en laser i 3-D som känner av närvaro på centimeternivå - kan användas. Du har snarare en app än en bil och du kan boka in vilken resa som helst - vart som helst. Och; under bilfärden så kan du göra exakt vad du vill - jobba, äta frukost, sitta och läsa en bok och så vidare. Det här skapar bekvämlighet och det ger ett enklare liv.
Allt detta har gått fortare än väntat; Google har i flera år haft förarlösa bilar ute på marknaden, Volvo och Ford siktar på att 2021 ha förarlösa bilar ute i handeln och då det gäller BMW så har man intensifierat sitt arbete genom ett arbete med Intel. Det går framåt - och det går fort; men är det säkert?
Det talande i sammanhanget är inte att din bekvämlighet är den största fördelen. Det finns andra som är än mer tilltalande och här följer några exempel:
Framtiden är här, men det kommer säkerligen att dröja innan den fullt ut är implementerad i vår vardag. Den förarlösa bilen kommer inte att bli billig och det kommer säkerligen att ta tid innan folk i gemen ser detta som det bästa alternativet. Tyvärr, ska tilläggas. Nollvisionen som vi nämnde ska vi dock spinna vidare på. Är du en säker bilförare, kommer du ihåg allt från din förarutbildning, rinner trafikreglerna fram och sitter som berget? Tveksamt.
Ställer vi en annan fråga i form av om du skulle låta din 18-åring ge sig ut i trafiken i Stockholms så skulle du förmodligen vara ganska skeptisk. Åtminstone inte utan att ha anmält hen till en trafikskola. Just en trafikskola och den gedigna utbildningen man får där gör stor skillnad och är egentligen det enda sättet att ens närma sig nollvisionen på ett realistiskt sätt.
En trafikskola ger djupinlärning om risker, om trafikregler och om hur man på ett säkert sätt närmar sig olika situationer med bil. Vi skulle säga att en trafikskola är den bästa vägen till körkort och kanske skulle den behöva bli standard i Stockholm bland yngre människor - av den enkla anledningen att det skulle ge en säkrare stad rent trafikmässigt.