Det rullar allt fler elbilar på gatorna i hela Stockholm. Varje år säljs tusentals hybrider och elbilar och allt fler biltillverkare har slutligen accepterat att elbilar är framtiden. Runt år 2030 spår experterna att elbilarna kommer att vara i majoritet och runt mitten av detta århundrade kan fossildrivna bilar kanske slutgiltigt läggas till historien.
Nu tävlar biltillverkarna om vem som kan bli störst inom elbilssegmentet. Senare i år släpps Tesla Model 3, det som förväntas bli elbilarnas slutgiltiga genomslag i de bredare folklagren. Men Tesla får konkurrenter av de mer traditionella biltillverkarna. Volkswagen, Audi, Volvo, Honda, Nissan, Renault, Smart, Kia och Peugeot har alla nya elbilar på gång i olika prisklasser. Tekniken går fort framåt och numera är det inte ovanligt att nylanserade elbilar har en räckvidd på över femtio mil och dessutom funktioner för snabbladdning, vilket gör att de kan laddas för ytterligare många mils färd på bara en halvtimme.
Men det är fortfarande samma princip bakom de elbilar som säljs; bilarnas dyraste komponent är själva batteriet, som är tungt och tar tid att ladda fullt. Dessutom har elnätet, varken i Stockholm eller någon annanstans, kapacitet nog att klara en plötslig övergång till elbilar, om den skedde brett. För att alla ska kunna ha den typ av elbilar som finns idag krävs att kapaciteten i elnäten kraftigt byggs ut. Och det handlar alltså om själva kapaciteten i ledningarna. Själva mängden el som produceras är ett mindre problem.
Offentliga laddstolpar, där elbilister kan ladda på sina bilar gratis eller till självkostnadspris, blir allt vanligare i Stockholm. Vid en laddstolpe kan en elbil laddas upp under dagen, om bilisten inte hinner ladda bilen full under natten.
Vill man kunna ladda sin elbil på ett effektivare och säkrare sätt i garaget hemma ska man låta installera en laddbox, i stället för att ladda bilen i ett vanligt eluttag. Vanliga eluttag är inte anpassade för den mängd ström och den tidsåtgång som krävs för att ladda en elbil över natten. Med en laddbox förhindrar man att eluttagen blir överhettade och riskerar att orsaka en brand. En laddbox kopplas direkt till elcentralen i huset och ska alltid installeras av en behörig elektriker. I Stockholm finns många elfirmor som erbjuder installation av laddboxar för elbilar.
En av de mer spännande nya teknikerna på elbilsmarknaderna är flödesbatterier, som ska kunna ”tankas” på ett som liknar bensinbilar, men där man fyller på elektrolyter i batteriet i stället för bensin. Batterierna laddas alltså inte på konventionellt sätt utan batterivätskan byts ut ungefär var femtionde mil. Att byta ut vätskan tar ungefär lika lång tid som att tanka en bil på vanligt sätt idag, och dagens bensinmackar kan konverteras till att erbjuda ny elektrolyt och ta emot uttjänt. Mycket forskning och teknikutveckling krävs dock innan detta sätt att tanka elbilar kan bli verklighet.
Det är alltså inte säkert att den teknik vi ser idag är den som kommer att vara regerande i framtiden, men mycket tyder på att den kommer att vara det dominerande sättet att ladda i många år framöver. Att installera en laddbox i garaget får därför ses som en investering.